Sibie Kunst Communicatie | Van wegwerpwebsites tot buffet
|Keek je vroeger ook altijd plaatjes in een woordenboek?
Websites moeten zo mooi mogelijk zijn. Ja toch?
"Eh, nou nee." Dat vinden wij bij SibieKC dus niet.
Een website dient om iets te vinden. Om ergens informatie over te krijgen. Die website moet dus gewoon duidelijk zijn. Je liet vroeger ook het woordenboek niet links liggen, omdat er geen plaatjes in stonden. Zo'n boek was functioneel. En vooral heel effectief. Daar houden wij van. Dus onze websites zijn eenvoudig, gericht op één aspect van de kunst en in een snel groeiend netwerk met elkaar verbonden om de vindbaarheid optimaal te maken.
"Wat saai!" en "Wat lelijk" roepen veel mensen dan. Prima, hoor. Ieder zijn mening. Maar het concept van effectiviteit vóór schoonheid is enkele jaren in de praktijk uitgetest. Het werkt. En dat is ook iets waard.
![]() |
Arizona in gemengde techniek |
Wij zien bij SibieKunstCommunicatie onze verzameling websites en weblogs als een collectie pure wegwerpproducten. Bij vernieuwing vervangen we gewoon snel de betreffende site. En dan kunnen we zonder steeds een duur wijzigingstraject in te moeten toch lekker bij de tijd blijven. En laten we wel zijn, het maken en onderhouden van een website stelt in de moderne tijd echt helemaal niets meer voor.
Kunst is een lekker vaag begrip
In het werk van SibieKunstCommunicatie speelt kunst, zoals ook natuurlijk uit onze naam al blijkt, een belangrijke rol. We proberen daarbij het vage begrip kunst uit een aantal invalshoeken te bekijken om een beetje minder vaag te maken wat we nu eigenlijk bedoelen.
Onze verschillende invalshoeken
Deze invalshoeken willen we waar mogelijk toch in groepen verdelen om alles een beetje hanteerbaar te houden. We beschrijven die invalshoeken hier even heel kort en geven een link naar een punt waar je verder kunt komen. Zo houden we het overzichtelijk, want anders wordt het veel te veel. En dus juist onoverzichtelijk.
We willen graag dat onze beschrijvingen voor een groot publiek toegankelijk wordt. Om even duidelijk te maken wat we nu in feite bedoelen met die "invalshoeken" eerst maar eens een paar voorbeelden.
Maar let op, dit is een lijst met dikgedrukte invalshoeken die zeker niet compleet is!
- Benoemen en doorgronden van de kunst zoekt naar antwoorden als "Wat is mooi?" "Wat is kunst?" etc.
- De wereld van de esthetica geeft veel antwoorden en misschien nog wel meer vragen.
- De kunstgeschiedenis leert ons stromingen in de loop van de tijd, vertelt over kunstenaars en dat leren we met theoretisch gerichte opleidingen.
- Het zelf maken van kunst is natuurlijk een belangrijke tak.
- Wat zijn gebruikte materialen en technieken in de kunst.
- Hoe leer je omgaan met allerlei personen in de kunstwereld. Van curator tot tekenmodel. Van topfotograaf tot handelaar in kunstbenodigdheden.
- Hoe wordt je zichtbaar en erkend is extreem belangrijk. Je mag nog zo goed zijn, als niemand dat weet heb je er nog steeds helemaal niets aan. De kans dat je kunst op gaat vallen is bij het huidige aanbod aan kunstenaars nagenoeg uitgesloten. Dat moet anders.
- Het handelen in kunst is een kunst apart en dat krijgt dan ook veel aandacht.
- Waarom koopt iemand trouwens kunst?
- Waarom koopt iemand juist jouw kunst?
- Hoe verkoop je jouw kunst.
- Waar verkoop je jouw kunst.
- Hoe kom je aan geïnteresseerden in jouw kunst?
- Wat zijn de geheimen van kunstmarketing, promotie en de vele gerelateerde technieken? De komende anderhalf jaar gaan we 75 marketingtechnieken tegen het licht houden.
- Hoe maak je van geïnteresseerden loyale klanten?
- Wat zijn de beste kanalen om kunst te verkopen, zowel online als offline?
- Waarom is online marketing beter dan offline?
- Waarom is offline marketing beter dan online?
- Hoe gebruik je online- en offline marketing optimaal naast en door elkaar?
- Hoe zet je een effectieve verkooporganisatie op?
- Het betreden van nieuwe markten.
- Kunst als een soort vorm van amusement.
- Het verzamelen van kunst.
- Het investeren in kunst.
- De persoonlijke drijfveren ofwel het goede gevoel dat kunst je kan geven.
- En nog een flink aantal invalshoeken. Komt allemaal nog wel aan de beurt.
Ok. En wat betekent dat nu allemaal voor mij als klant van jullie?
Al deze invalshoeken, inclusief nog de nodige andere, behoren tot het werkgebied van SibieKC. Het is al een lijst van een flinke omvang. Deze omvang betekent drie dingen:
1. Allereerst wat er op deze site te vinden is zal permanent blijven veranderen, alleen al door aanvulling en autonome groei. Weet je nog van de wegwerpwebsites? Dat is één van de redenen.2. Het tweede punt is daar een afgeleide van: De verzameling invalshoeken is niet af en zal dat ook nooit worden. Nog een reden voor wegwerpwebsites.3. Het derde punt is puur praktisch: Er komt niet één grote, nauwelijks meer te hanteren website. Het wordt een collectie relatief kleine sites in een netwerk. Dat kunnen verschillende websites of weblogs zijn, bedoeld als informatieve sites, verkoopsites en inschrijfsites. Maar ook accounts op de diverse social media zullen er een rol bij gaan spelen.
Ondersteunende sites om makkelijk de weg te vinden in dit netwerk zullen eveneens een plaats krijgen.
Ook derden kunnen natuurlijk een plek in dit rustig groeiende netwerk krijgen, wat hen een groot voordeel op kan leveren op de extreem gegroeide, maar mede daardoor wat instabiel geworden internetwereld.
En dan nog een lijst afgeleide producten:
Behalve het opbouwen van het websitenetwerk van SibieKC krijgen we ook nog eens te maken met een groot aantal afgeleide producten om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de kunstwereld. Denk daarbij behalve aan het websitenetwerk aan:
En ook deze lijst met mogelijkheden zal verder groeien en groeien.
- Artikelen: Voor allerlei doeleinden op allerlei plekken;
- White papers: Meer info dan een artikel, maar minder dan een boek;
- E-boeken: "Over de meest uiteenlopende onderwerpen;
- Papieren boeken;
- Mogelijkheden om fysiek te netwerken en op andere manieren gelijkgestemden te ontmoeten;
- Cursussen met theorie, workshops en clinics met instructie in praktische vaardigheden;
- Het opzetten van meerdere mogelijkheden om kunst te verhandelen, eventueel samen met derden;
- Coaching en begeleiding;
- De volledige uitvoering van projecten.
- Een uitgebreide collectie mogelijkheden voor het kopen en verkopen van kunst in allerlei vormen en prijsklassen. Waarbij de haalhaarheid voor iedereen voorop komt te staan.
Dit grote aanbod gaan we je presenteren als een soort buffet, zoals je dat aantreft in een restaurant.
Alweer zoiets vreemds.