SIBIE KUNST COMMUNICATIE | Ons buffetrestaurant
Want we hebben meer kunstmarketingtechnieken dan iemand aan kan
Even uitleggen wat de bedoeling is
Als je als individuele kunstenaar meer aandacht wilt besteden aan marketing om je zichtbaarheid te vergroten en uiteindelijk meer omzet te genereren, kan het verleidelijk zijn om een marketingprofessional in te huren. Dit inhuren brengt echter aanzienlijke kosten met zich mee en het is maar de vraag of hun aanpak wel aansluit bij jouw unieke stijl van kunst maken. En natuurlijk bij jouw artistieke visie. Daarom hebben we bij SibieKC besloten om dit op een totaal andere manier aan te pakken. Mogen we je even uitleggen hoe die aanpak er uit gaat zien?
Kunstmarketing is nauwelijks nog te overzien
Internetmarketing biedt ons een overvloed aan technieken en strategieën om van alles en nog iets te verkopen. Zelfs kunst. Het is zoveel dat het iedereen een overweldigend gevoel zal geven om te bepalen welke methoden en technieken het meest bruikbaar en effectief zijn. Zeker in jouw persoonlijke geval, dat eigenlijk niemand anders in kan vullen dan jijzelf. Dus we gaan het jou laten invullen. De beste manier om dat te leren is door te doen. Sterker nog, er is eigenlijk maar één goede manier om je kunstmarketing vorm te geven. Als kunstenaar het zelf gaan doen. En doen we dus. Zonder hoge kosten. Zonder lange leertrajecten. Zonder al die dingen die jou niet raken en al helemaal niet interesseren. Maar eerst moeten we een beetje inzicht gaan krijgen in de brede en complexe wereld van de internetmarketing. Daar hebben we iets op gevonden:
We gaan het overzicht krijgen met een metafoor
Om de wereld van de kunstmarketing eenvoudiger en veel toegankelijker te maken, hebben we een metafoor uitgewerkt, die deze complexiteit vertaalt naar een herkenbaar en beheersbaar concept: Deze metafoor komt er op neer dat we alles vergelijken alles met een buffet. Je kent het buffet wel van een restaurant, waar je zelf je maaltijd samen kunt stellen. Met één verschil: In dit geval bestaat het zeer uitgebreide buffet alleen niet uit lekkere eetbare gerechten, maar uit een lange lijst van verschillende kunstmarketingtechnieken. Elke kunstmarketingtechniek staat gelijk aan een gerecht dat je kunt proeven en kiezen. Of niet kiezen natuurlijk. We beginnen een kunstmarketingbuffet.
We zijn dus zelf geen Horeca!!
Nog even voor alle duidelijkheid en waarschijnlijk volkomen overbodig, maar we gaan dus geen eigen restaurant of andere Horecagelegenheid beginnen. Jetje's kunstmarketing buffet is uitsluitend een metafoor. Een denkmodel om dingen uit te leggen. Het is een vergelijking om lastige dingen gemakkelijk te kunnen vertellen. Je kunt dus niet bij ons komen eten. Daar zijn heel veel anderen voor.
Gratis proeven kan bij ons altijd
Binnenkort introduceren we het "Marketingbuffet voor kunstenaars". Om de paar dagen wordt er een nieuw "gerecht" aan de kaart toegevoegd. Dus we komen wekelijks met een nieuwe marketingtechniek, die je vanaf die week kunt verkennen en uitproberen. Je kunt de techniek even proeven, om in stijl te blijven. Maar hij blijft daarna ook op het menu.
Er ontstaat dus geleidelijk aan een uitgebreide menukaart
Er zullen uiteindelijk ongeveer 175 verschillende technieken beschikbaar komen (ja, echt zoveel!) die je allemaal op de één of andere manier kunnen helpen je kunst op de markt te brengen en je verkoopkansen aanzienlijk te vergroten. Maar net als een buffet met 175 gerechten veel te veel is om allemaal op te eten zul je alle bekende technieken voor internetmarketing niet allemaal in willen en kunnen gaan zetten. Het zijn er doodgewoon veel te veel.
Je kiest daarom wat je zelf wat je lekker vindt
Je kiest daarom zelf de "gerechten" die jou het meeste aanspreken. Samen ontdekken we welke mix van marketingtechnieken het beste bij jou en natuurlijk bij jouw kunst past. Net zoals iedereen een andere smaak voor eten heeft, geldt dat ook voor kunstmarketing: Een marketingvorm die voor de ene kunstenaar prima werkt, hoeft niet perse voor een andere kunstenaar ook te werken. Door te ontdekken en te leren over de verschillende technieken, zelf te kiezen, ontwikkel je een marketingstrategie die echt bij jou past.
Eerst een klein hapje om te proeven
Heb je weinig tijd of zin om je te verdiepen in elke vorm van kunstmarketing die er is? Dan kun je net als bij het eten beginnen met een klein hapje om te proeven of het wel je smaak is. Elke week presenteren we daarom een inleiding op een bepaalde techniek.
Is de maaltijd lekker? Of juist niet?
Vind je de marketingtechniek van die week interessant? Wil je meer weten? Dan zijn er uitgebreide mogelijkheden om de techniek verder te verkennen. Zo kun je stap voor stap kennismaken met de verschillende technieken. En ga je zelf ontdekken welke marketingtechnieken voor jou werken. Om bij de metafoor te blijven, als het eerste hapje je smaakt, schep je er gewoon nog meer van op! Is het niet lekker? Spreekt het gerecht dan wel de techniek je toch niet aan? Dan negeer je die verder gewoon. En je gaat door naar de volgende.
Er zijn hoofdgerechten en bijgerechten
Sommige gerechten zijn groter en wat ingewikkelder. Het zal niet verbazen dat we die gerechten als de categorie hoofdgerechten zien. Andere gerechten zijn kleiner, worden niet op zichzelf staand gegeten maar versterken de smaak van de hoofdgerechten. En dus krijgen we technieken die op zich staand gebruikt gaan worden en kleinere technieken die je samen met een grotere techniek gaat gebruiken. Beide gaan voorkomen.
Als het je smaakt neem je meer. Je schept nog wat op
Want als het smaakt, of beter, als een marketingtechniek je goed bevalt, kun je er meer over gaan leren via onze uitgebreide bronnen. Denk bij die bronnen aan boeken in de vorm van e-boeken of papier, white papers en een heel netwerk van websites
Een echt lekker gerecht moet je ook zelf kunnen maken
Wil je een techniek echt grondig onder de knie krijgen? Zeg maar, zo goed dat je je maaltijden zelf kunnen bereiden? Dat kan. Daarvoor bieden we korte, gerichte clinics aan waarin je jouw vaardigheden verder kunt ontwikkelen. Daar hebben we mogelijkheden voor. Je leert de ideeën achter de technieken. Je leert wat elk ingrediënt aan de maaltijd toevoegt. Vaak zal een clinic meerdere dagdelen duren, omdat het onderwerp te omvangrijk is om het in één keer te doen.
Samen iets koken dat je mee kunt nemen
Gezellig samen "eten koken" doen we op onze workshop. Dan zorgen we samen voor die onderdelen die elke kunstenaar nodig heeft. Je werkt ter plaatse aan iets concreets met terugkoppeling van je disgenoten. Voorbeelden zijn: Samen een gratis website maken, Samen een artist statement maken. Samen een mission statement opstellen. Een slogan of payoff maken. Samen een vision statement opstellen en nog veel meer. Natuurlijk kun je dat zelf in je eentje ook allemaal wel, maar samen werken, elkaar ondersteunen en -heel belangrijk- feedback geven is onbetaalbaar. Dus korte "Hands-on" trainingen van een halve of een hele dag die sterk doelgericht zijn en waarmee je direct een voorsprong krijgt op de rest. Je komt altijd met iets bruikbaars thuis
Koken en eten achter de computer
Soms eten we samen achter de computer. Maar alleen als dat duidelijke voordelen oplevert. Wel kunnen we online leuke “vraag en antwoord” avonden organiseren. Of een techniek nog wat extra uitwerken. En zoiets kan natuurlijk ook heel goed “offline”. Ergens in een zaaltje van een hotel of zoiets.
Even bijpraten over de maaltijd kan ook leuk zijn
Daarom organiseren we regelmatig inloopavonden waar we onder genot van een kopje koffie of een drankje bij kunnen kletsen, vragen stellen, ideeën tegen elkaar houden etc. Wij zorgen voor een inleiding of een prikkelende stelling om een discussie op gang te krijgen.
We zorgen dat het eten lang warm en smakelijk blijft
Misschien heb je op een gegeven moment even genoeg aan je hoofd en laat je een bepaalde techniek een tijdje links liggen. Dat is geen enkel probleem. Het hele buffet blijft gewoon beschikbaar, zodat je op elk moment kunt terugkeren naar een techniek wanneer je er wél klaar voor bent. Soms is het handig om eerst iets anders te leren. Zo is vlot leren om wervend te schrijven voor kunstenaars van zeer groot belang. Dus dat eerst eens intensief oefenen is dan niet verkeerd.
Huur een thuiskok in.
Voor sommige technieken bieden we ook kant-en-klare oplossingen aan die je direct kunt toepassen. We nemen je bepaalde werkzaamheden dan volledig uit handen. Net zoals bij de gemakkelijke bezorgmaaltijden waar je weinig of niets meer hoeft te koken is deze marketingtechniek uiteraard duurder, maar het biedt je wel de mogelijkheid om snel en efficiënt aan de slag te gaan, zonder dat je zelf alle details hoeft uit te zoeken. Noem dus het maar een vorm van uitbesteding. Dit overdragen van het werk aan een ander is een optie voor de kunstenaar die liever tijd en energie bespaart, ondanks de hogere kosten. Maar je kunt intussen wel doorgaan met het maken van kunst en je investering in de marketing intussen terugverdienen.
Het grootste deel van de maaltijd is nog gratis ook
Daarnaast zorgen we ervoor dat je alle nodige hulpmiddelen hebt om je marketingstrategie effectief te kunnen gebruiken. Het grootste deel van de technieken en middelen bieden we gratis aan, omdat we begrijpen dat kunstenaars vaak al genoeg financiële uitdagingen hebben. We willen voorkomen dat kunstenaars worden uitgebuit door de vele organisaties die beweren te helpen, maar in werkelijkheid alleen maar aan kunstenaars hopen te verdienen.
Een tegemoetkoming in de kosten van de keuken is fijn
Als we al ergens geld voor vragen dan is het ter voor de compensatie van de eigen kosten en investeringen. Want ook wij hebben kosten. Dat spreekt voor zich. Zeg maar om onze keuken in te richten en de ingrediënten in te kopen. Iedereen kan uitrekenen dat we er hooguit naar streven om kostendekkend zijn. En daarom is er nog een aanvullende fooienpot voor het personeel. Maar zoals een goede fooienpot betaamt is die volledig vrijwillig.
De deuren openen begin 2025
Kortom, vanaf januari 2025 kun je zelf aan de slag met het "Marketingbuffet voor kunstenaars". Of je nu voorzichtig begint met een klein hapje of meteen voluit voor een vol bord gaat, je hebt de volledige vrijheid om je eigen marketingpad te kiezen en aan te passen aan jouw behoeften en voorkeuren. We staan klaar om je te ondersteunen en je te begeleiden bij elke stap, zodat je uiteindelijk een marketingstrategie hebt die net zo uniek is als jouw kunst.
Wat vind je in ons buffetrestaurant?
We beginnen met twee buffetten. Een buffet voor wie aan veel hapjes wil proeven en verder nog niets. Dat is ons gratis buffet. En een buffet voor wie verder wil met de hapjes die hij of zij eerder bij het gratis buffet geproefd heeft. Dus een kennismaking met veel marketingtechnieken en een mogelijkheid om je verder in elke techniek te verdiepen. Met daarnaast nog een flink aantal extra’s maar daar komen we nog wel op.
Aan het tweede buffet, dat iets later komt, is wel een bijdrage in de kosten verbonden maar dan moet je denken aan nog geen euro in de week. Dat is dus gewoon bijna gratis en kan onmogelijk voor iemand een probleem zijn. Als je één schilderijtje van 25 bij 25 cm meer verkoopt heb je de totale kosten er al uit. En zelfs dan komt er nog de ptp regeling, die ik binnenkort uit zal werken
Je eet in een restaurant ook niet alles tegelijk op. En daarom spreiden we ons marketingbuffet over een langere periode. We denken voor minimaal drie jaar materiaal te hebben, maar iedereen kan stoppen met eten wanneer hij dat wil. Tenslotte is de ene persoon eerder verzadigd dan de andere.
Nog even de maaltijden samenvatten
Het "Marketingbuffet voor kunstenaars" is ontworpen als een kostendekkende opzet met jouw groei en succes in gedachten. Met een breed scala aan technieken en de flexibiliteit om te kiezen en combineren wat bij jou past, kun je op een toegankelijke en betaalbare manier je zichtbaarheid vergroten en je kunstverkoop enorm stimuleren.
We zien uit naar je komst
We kijken ernaar uit om jou te helpen om je doelen als kunstenaar te bereiken en je artistieke carrière naar een nog veel hoger niveau te tillen. Hoe leuk zou dat zijn, nietwaar?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten