woensdag 22 januari 2025

We hebben meer kunstmarketingtechnieken dan dat iemand aan kan

SIBIE KUNST COMMUNICATIE | Ons buffetrestaurant 


We hebben meer kunstmarketingtechnieken op de plank dan dat iemand aan kan, maar we helpen je te kiezen


ook ons buffet kent heel veel vertakkingen
Ook ons kunstmarketing buffet kent heel veel vertakkingen naar allerlei technieken, net als deze boom in de waterleidingduinen bij de Zilk

Het Kunstmarketingbuffet – Een leerprogramma op maat voor kunstenaars die zichtbaar willen worden en hun eigen verkoop willen regelen.


Waarom kunstmarketing zo overweldigend voelt

De wereld van kunstmarketing is enorm in beweging. Dankzij internetmarketing is er een overvloed aan technieken beschikbaar om je werk onder de aandacht te brengen. Maar juist die overvloed maakt het lastig: Wat werkt voor jou? Waar begin je? En hoe voorkom je dat je verdwaalt in eindeloze mogelijkheden?

Het eerlijke antwoord: Er is geen standaardoplossing. Wat werkt voor jou als kunstenaar, hangt af van jouw stijl, doelen en publiek. Daarom bieden we een programma waarin jij zélf ontdekt wat het beste bij jou past. Praktisch, laagdrempelig, zonder onnodige kosten of oninteressante theorieën.


De metafoor: marketing is een buffet

Om je wegwijs te maken in deze complexe wereld gebruiken we een heldere en speelse metafoor: een buffet. Geen echt restaurant natuurlijk, maar een denkmodel. In plaats van gerechten bieden we marketingtechnieken aan. En net als bij een echt buffet bepaal jij zelf wat je opschept, wat je laat staan en wat je nog eens wilt proeven.


Zo werkt het Kunstmarketingbuffet

Elke week een nieuw ‘gerecht’

Vanaf juli 2025 voegen we wekelijks een nieuwe techniek toe aan ons buffet. Je krijgt een korte inleiding: wat is het, hoe werkt het en waarvoor kun je het gebruiken? Je kunt de techniek dan vrijblijvend uitproberen. Als het smaakt, ga je verder. Als het je niet aanspreekt, laat je het staan.


Opbouw naar een complete menukaart

In de loop van de tijd ontstaat er een overzichtelijke menukaart van circa 175 technieken. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je ze allemaal toepast. Net als bij een diner kies je wat bij je past. Je stelt een mix samen die past bij jouw kunst, persoonlijkheid en ambities.


Hoofdgerechten en bijgerechten

Sommige technieken zijn stevig en vragen verdieping – die noemen we hoofdgerechten. Andere zijn klein maar waardevol als aanvulling – de bijgerechten. Samen zorgen ze voor een uitgebalanceerde strategie.


Proeven, leren, toepassen

Elke techniek kun je eerst ‘proeven’. Bevalt het? Dan bieden we verdiepingsmateriaal aan in de vorm van whitepapers, e-boeken, websites of korte clinics. Daarmee leer je hoe je het ‘gerecht’ zelf bereidt en toepast in je eigen praktijk.


Workshops: samen koken

Naast individuele technieken organiseren we praktische workshops waarin we samen aan de slag gaan. Denk aan:


  • Je eigen artist statement schrijven

  • Een gratis website bouwen

  • Een persoonlijke slogan ontwikkelen

  • Je missie en visie formuleren

Je werkt in kleine groepen, je krijgt directe feedback en je gaat altijd naar huis met iets direct bruikbaars.


Online en offline bijeenkomsten

Soms leren we achter de computer, via online sessies. Soms juist offline, in inspirerende ruimtes. Daarnaast zijn er inloopavonden waar je vragen kunt stellen, ideeën kunt toetsen of gewoon even kunt bijpraten met anderen uit het vak.


Hulp op maat – ook voor drukke kunstenaars

Wil je tijd besparen of ben je niet handig met bepaalde technieken? Dan kun je kiezen voor een ‘thuiskok’: wij nemen het werk deels of volledig uit handen. Dit is een betaalde service, maar je houdt tijd over voor je kunst – en hopelijk verdien je je investering snel terug.


Toegankelijk en betaalbaar

Het grootste deel van ons programma is gratis. We vinden dat kunstmarketing toegankelijk moet zijn, juist voor de makers met een beperkt budget. Alleen voor diepgaande publicaties, clinics of maatwerk rekenen we een vergoeding, ter dekking van de kosten. En er is een vrijwillige fooienpot voor wie iets extra’s wil bijdragen.


Wanneer kun je beginnen?

Vanaf juli 2025 is het buffet geopend. Of je nu met een klein hapje begint of meteen een bord vol schept, je hebt de volledige vrijheid om je eigen leerroute te bepalen.


Welkom bij het Kunstmarketingbuffet. 

De keuken is open.